Celebrating Miles Davis UDSOLGT – TILMELD FOR VENTELISTE!
10 februar, 2025 - 15:00 - 11 februar, 2025 - 10:00
DKK 1.500JAZZENS STORE LEGENDER
Med flere helt særlige jazzophold CELEBRATING BILL EVANS – CELEBRATING OSCAR PETERSON & NHØP OG CELEBRATING ERROLL GARNER har vi sidste år hyldet nogle af jazzens helt store mestre. I første omgang nogle pianister, som har sat sig massivt og hørbart spor og udødeliggjort jazzen med hver deres helt unikke og karakteristiske spil.
Men vi er slet ikke færdige med at hylde jazzens frontfigurer. Det nye år indledes med en sand mester på trompeten, Miles Davis, som også som orkesterleder og komponist blev en af jazzens største stilskabende personligheder efter 1945. Hans musik har ændret og præget jazzens udvikling i flere faser gennem fire årtier.
Vores CELEBRATING-dage finder sted i et intenst og stemningsfyldt format, der inkluderer lækker 3-retters menu på ankomstdagen, en inspirerende jazzkoncert med musikanekdoter samme aften, fantastiske filmoptagelser, overnatning og morgenbuffet næste morgen – alt sammen på Tisvilde Højskole i de smukke omgivelser af den gamle fiskerby på Nordkysten, skoven og Kattegat for enden af vejen.
“Diz and Bird [Dizzy Gillespie og Charlie Parker] played a lot of real fast notes and chord changes because that’s the way they heard everything: that’s the way their voices were: fast, up in the upper register. Their concept of music was more rather than less. I personally wanted to cut the notes down, because I’ve always felt that most musicians play way too much for way too long… I didn’t hear music like that. I heard it in the middle and lower registers.” (Miles Davis)
Trompetisten Miles Davis (1926-1991), var en del af den yngre bebop-generation. Han var blevet kastet ind i jazzens verden i Parkers og Gillespies orkestre og var derigennem blevet bekendt med bebop’ens hæsblæsende tempo og individualistiske spillestil. I 1949 – som kun 23-årig – tog han det første markante skridt væk fra sine bebop-læremestre og ind på den lange vej af genremæssige nyskabelser, som hans karriere senere skulle byde på. I første omgang var det som leder af en gruppe talentfulde musikere, der kaldte sig selv The Miles Davis Nonet og som lavede en række banebrydende optagelser i 1949 og 1950. Disse optagelser bliver af mange set som fødslen af cool jazz, hvorfor gruppen også senere blev tildelt navnet Birth of the Cool.
I anden halvdel af 1950’erne arbejde Davis, med en kvartet/kvintet bestående af Bill Evans (p), Paul Chambers (b), Philly Joe Jones (tr), John Coltrane (ts) og Cannonball Adderley – med div. variationer i besætningen. Et af de berømte eksempler på dette samarbejde er det legendariske album Kind of Blue (1959), hvor Davis eksperimentede med den såkaldte modale jazz.
Miles Davis formåede at forny sit musikalske udtryk løbende igennem hele sin lange karriere, i slutningen af 1960’erne og begyndelsen af 1970’erne var han blandt pionererne i elektrificeringen af jazzmusikken, bl.a. ved at benytte el-guitar, el-bas og el-klaver i sit orkester, samtidig med at han blev påvirket af stil-elementer fra rockmusikken. Og han gæstede Danmark en del gange i forskellige besætninger. Første gang var i 1956 med Lester Young i KB-Hallen. I 1960 gav han koncert med saxofonisten John Coltrane i Tivolis Koncertsal, i 1964 en koncert i KB-Hallen med bl.a. Wayne Shorter og Herbie Hancock, og i 1969 i Tivolis Koncertsal med Wayne Shorter, Chick Corea, Dave Holland og Jack de Johnette.
Ved Copenhagen Jazz Festival 1971 gav han koncert i Tivoli, hvor hans gruppe bl.a. bestod af keyboardspillerne Chick Corea og Keith Jarrett, og han spillede i 1974 i Vejlby Risskov Hallen.
I 1982 gav Miles Davis koncert i Jazzhus Montmartre sammen med bl.a. Mike Stern og Marcus Miller.
I 1984 modtog Miles Davis Léonie Sonnings Musikpris på 100.000 kr. ved en koncert i Falkonér Teatret. Til anledningen havde Léonie Sonnings Musikfond bestilt et nyt værk af Palle Mikkelborg, – Aura – som tog udgangspunkt i den aura, der omgav Miles Davis og hans musik, og hvert af de ti bogstaver i hans navn repræsenterede en farve og en tone i værket. Hovedtemaet med de ti toner lå over en langt udholdt akkord bestående af samme toner, og derefter fulgte ni satser, som hver repræsenterede en af tonerne. Miles Davis var så begejstret for Mikkelborgs værk, at han året efter kom tilbage til København for at indspille det på plade. Det var første gang i over 20 år, at Miles Davis indspillede musik med et big band. Indspilningen af Aura vandt en Grammy i 1990 og blev senere inkluderet i den danske kulturkanon.
Vores Miles Davis-hyldest har pianisten Thomas Clausen komponeret, og sammensat et helt unikt hold med et aldersmæssigt spænd på næsten 50 år – fra Clausen’ 74 år til Malta’ 28 år. Generationerne taler sammen, og Miles’ ånd svæver over det hele…Velkommen til Clausen Kinda Cool.
Gruppen spiller dels musik af Davis plukket både fra hans tidlige akustiske ting i 1950erne – især fra det ikoniske “Kind of Blue” fra 1959. Og hans senere ting, hvor han fra 1970’erne begyndte et nyt kapitel med elektriske instrumenter, rockrytmer og lyden af verdensmusik. Besætningen består ikke bare af instrumentalister, men også af komponister i egen ret. Davis’ egne værker bliver derfor sat i relief af en række originalkompositioner af gruppens medlemmer. Kort sagt: et meget varieret og vidtspændende repertoire. Og et forsøg på at ramme noget af det, som Davis selv ville have gjort, hvis han havde levet i dag. Fokus vil – som hos Davis – være på improvisation og spontanitet. Men baseret på et indgående kendskab til stykkernes melodiske og harmoniske muligheder.
Om holdet:
Thomas Clausen, klaver, keyboard – en veteran på den internationale jazzscene. Han har spillet med store jazz-navne, blandt andet medvirker han på Miles Davis’ berømte plade “Aura”, hvor han er solist i track 09, “Indigo”. Ellers mest kendt som leder af egne projekter, specielt klavertrioer, men også værker for orkester, kor, opera og sange.
Anders Malta, trompet, flygelhorn – en ny stjerne på den danske jazz-himmel, med eget Almost Big Band, som jævnligt spiller hans musik på Børneteatret i Christiania. Men også en solist, som blandt andet var med Thomas Clausen trio i Singapore i 2023 for at spille musik af Ogerman og Bill Evans/Palle Mikkelborg med Singapore Symfoniorkester.
Fredrik Lundin, tenor/sopransaxofon – en institution i dansk jazz, hvis suveræne spil og fine kompositioner er hørt i mange sammenhænge, især i hans egne orkestre. Senest i trio med Carsten Dahl og Stefan Pasborg.
Matthias Petri, kontrabas/el-bas – en del af den unge elite af danske jazzbassister, som fører arven videre fra NHØP og Thomas Fonnesbæk. Matthias kan høres i utallige sammenhænge for tiden, han er klart en af de mest efterspurgte.
Jonas Johansen, trommer – ligeledes en institution i dansk og international jazz. Han spillet med utallige berømte musikere, specielt måske kendt for sit fine spil med NHØP’s trio, men også med f.eks. Emborg/Larsen, trio med Ulrik/Swallow og med DR-Big Band.
Jazz-sheriffen, journalist og tidligere DR Programchef, Henrik Wolsgaard-Iversen bidrager undervejs med fortællinger fra jazzens overdrev. Han har gennem et langt liv formidlet jazz gennem artikler i dagspressen og tidsskrifter samt udsendelser i radio og tv. Han sidder med i bestyrelsen for Ben Webster Fonden, som han tidligere også har været formand for. Han er vært på RadioJazz og anmelder på magasinet Jazz Special.
Henrik Wolsgaard-Iversen vil fortælle om nogle af sine personlige møder med Miles Davis og vise sjældne og helt særlige filmoptagelser fra København, da jazzen var på sit højeste og den ikoniske trompetist var på besøg i byen.
Vi får også besøg af musikskribent, forfatter og musiker Jens Jørn Gjedsted, der deltager med tidlig musikhistorie omkring Miles Davis og fletter anekdoter med Iversen og Clausen. Gjedsted er et rent musikleksikon. Medstifter af Jazz i Reprisen og tidsskriftet MM og mangeårig jazzmedarbejder i Danmarks Radio med ekspertise i musikhistoriske udsendelser, bl.a. udsendelsesserier om dansk rock og afrikansk musik og desuden portrætudsendelser om jazzens store stilskabere. Gjedsted har bl.a skrevet bøgerne Elektrisk jazz, Ny afrikansk musik, Jazz i Reprisen, medforfatter på Dansk Jazz 1950 – 2010 og Politikens Jazz og Jazz Leksikon.
PROGRAM & PRÆSENTATION CELEBRATING MILES DAVIS
CELEBRATING-OPHOLD INKLUDERER:
1 overnatning / Enkeltværelse (rabat ved delt dobbeltværelse kr. 200,- pr. person)
Fuldpension inkl. festmiddag:
Eftermiddagskaffe/te/kage
Filmforevisning og anekdoter fra jazzens overdrev
Et glas bobler – derefter 3-retters menu
Koncert
Øl og sodavand kan tilkøbes samt vin til favorable priser